Rundspilt

  • hans
    Skrevet av: Hans 28 Comments
    Sist oppdatert: May 27, 2009
    Foto: Ryu Voelkel

    Foto: Ryu Voelkel

    Det ble Barcelona. Messi, Iniesta og de andre katalanerne tok med seg pokalen hjem fra Roma. Og som nøytral tilskuer var det veldig greit. Endelig lyktes Barcelona med sitt fantastiske pasningsspill mot et veldig godt fotballag. I perioder ble Manchester United rundspilt, og 2-0 var fullt fortjent.

    Barcelona vant Champions League 2008/2009. Fullt fortjent var det også. Manchester United var rett og slett sjanseløse i dag. For i dag stemte det for Barcelona. De umulige pasningene, som er mulige i Barcelona traff. Og ikke minst, kanskje den viktigste grunnen til dagens seier. Innsatsen. Personlig hadde jeg ikke trodd at engelskmennene skulle tape på innsats og intensitet. I grunn trodde jeg vel ikke at engelskmennene skulle tape i det hele tatt. Men i de gjorde altså det. Og du verden for en maktdemonstrasjon Barcelona stod for. I dag lekte de seg rett og slett med Manchester United. Det er det lenge siden noen har gjort i Champions League. Jeg fryktet at de kjepphøye Manchestersupporterne jeg kjenner skulle få rett. De sa at intensiteten og agressiviteten til Barca var for dårlig til at de kunne slå ManUtd. At Barcelona bruker for mange pasninger, og for lang tid på å komme seg fremover. I dag gjorde de ikke det. I dag spilte de rett og slett bare ut Fergusons menn. Og de få gangene de mistet ballen, var agressiviteten og innsatsen så høy at de tvingte Manchester til feil. Hele kampen gjennom. Det var ikke Manchester United som hadde en dårlig dag, det var Barcelona som fikk det til å se sånn ut. For i dag beviste spaniolene at det er mulig det de står for. De beviste at deres måte å spille fotball på ikke bare fungerer i hjemlig serie, men også internasjonalt.

    Jeg tar av meg hatten, og gratulerer Barcelona. Etter all kritikken er det veldig fortjent.

    Hans

Annonse

28 Comments
  1. #1 Tor says:
    May 27, 2009 at 23:44

    At du skriver at United ikke hadde en dårlig dag, er regelrett feil på alle mulige måter. Barca var gode – United gjorde dem veldig gode. De var rett og slett ekstremt tafatte i dag, det vil si etter Eto’os scoring, men jeg klarer ikke forstå hvorfor United kunne svikte så kollektivt og så til de grader. Som en United-supporter er veldig skuffet, men hatten av for Barca, det var fortjent. Det er ingen andre lag ute i Europa som jeg heller vil se vinne.

  2. Sånn jeg ser det hadde United en dårlig dag fordi Barcelona var så gode. De kledde av Manchester. Jeg mener, som jeg også skrev i innlegget mitt at Barcelona gjorde Manchester dårlige. Det var ikke det at Manchester i utgangspunktet var så forferdelig dårlige i dag. Det var bare det at Barcelona var utrolig gode, og fikk Manchester til å se dårligere ut enn de var. Agressiviteten og intensiteten i dagens utgave av Barcelona hindret Manchester i stort sett alt de prøvde på. Det er sånn jeg ser det. At du så det anderledes er greit for meg, men da er vi tydeligvis ikke enige.

    Hans

  3. #3 Tor says:
    May 27, 2009 at 23:57

    Sånn de ti første minuttene av kampen utartet seg, så det ut som om kampbildet skulle bli stikk motsatt. Eto’os scoring var et åpenbart vendepunkt, der United startet det neste sparket med synlig stor usikkerhet som bare ble verre, og vice versa for Barca. Dette “samspillet” mellom de to lagene gjorde United ræva, Barca fantastiske. At du ikke ser helt likt på saken får heller være, jeg har nok med å få nattesøvn i frustrasjon over mitt lag. ;)

  4. Etter de første ti var jeg overbevist om at ManU kom til å vinne. Da var Barcelona slik de har pleid å være i de virkelig store kampene. Men så fikk de 1-0 og det førte helt sikkert til selvtillit. For United var det selvfølgelig et slag i trynet og de ble nok dårligere ja. Jeg mener uansett at Barcelona spilte United så dårlige som de til slutt ble i dag. Det var ikke alene United som hadde en ellendig dag.
    Du burde klare å få deg nattesøvn. Har tapt en finale. Verre å få den nattesøvnen etter et nedrykk som jeg opplevde i helga.

    Hans

  5. #5 Tor says:
    May 28, 2009 at 00:06

    Jupp, sant det, et nedrykk er ikke sammenlignbart engang — lykke til med neste sesong, et Premier League uten Newcastle er ikke helt komplett!

  6. Takk for det!
    Blir ikke helt det samme å følge Premier League nei! Og det blir forferdelig å følge Championship. Men slik er nå realiteten…

    Hans

  7. #7 Per says:
    May 28, 2009 at 01:16

    Har surfet litt på div blogger nå etter CL finalen, og det virker som du faktisk er den eneste i landet som har fått med seg kampen. Alle sier at United var dårlige, og ja det var de, men som du så riktig påpeker var det fordi Barca gjorde de dårlige!

    Videre når det gjelder 1-0 målet vil jeg bare si at om man sier at da forandret kambildet seg, og derfor ble resultatet som det ble, da kan man jo bare si at første målet vinner. Hvis United hadde fått mål først så hadde de mest sannsynlig forsvart seg og ridd på ledelsen, mens Barca fortsetter å gå i angrep. 1.34 på overtid sendte de opp 5 mann, de er slik Barca spiller. Det er ikke nok å vinne kamper, man skal vinne i stil også, man er der for å underholde publikum.

    Men nok en gang, vil bare gi deg kred for å, etter min og mange i utlandet sin mening, ha tatt kampen på kornet!

    Peace ;o)

  8. #8 Jasoor says:
    May 28, 2009 at 05:02

    Digga meg for den flakse første målet jeg elsker Barca det er hjerte mitt Joooooohoooo Yeah Barcaaa!

  9. Per: Godt å se at noen er enige med meg. Det er heller ikke overaskende at mange sier United var dårlige, for det finnes mange Unitedsupportere der ute. De klarer ikke å innrømme at Barcelona faktisk var så gode at United ble dårlige i dag.
    Når 1-0 kom så var jeg bare glad det var Barca som scorte. For man vet at Barca fortsetter å spille fotball og presse for flere mål hele kampen igjennom. United og andre engelske lag hadde begynt å sikre ledelsen i løpet av andre omgang. Men Barcelona bare kjører på. Og det er et veldig godt poeng at de på overtid sender 5 mann i angrep. Det er sånn Barcelona er, og det er morsomt å se at de endelig lyktes.

    Hans

  10. #10 Oskar says:
    May 28, 2009 at 08:16

    Siste nytt er at Barca har sendt inn søknad til UEFA om at Svein Erik Edvardsen bør dømme semifinalen de spiller i neste år :)

    Grattis Barca vel fortjent finaleseier, synd dere ikke burde vært i Roma i det hele tatt, men det er jo ikke deres feil at UEFA godkjenner søknader fra koselagene sine.

  11. Faen til viss vass du skriver. Eneste grunnen til at Barcelona vant var at de spilte mot ett lag som hadde sin dårligeste kamp iløpet av hele sesongen.

  12. #12 Daniel says:
    May 28, 2009 at 10:56

    det er nettopp det som gjør det gøy å følge barcelona, jeg hater den kynismen som blir brukt i dagens fotball blant premier league lag, et ekte lag spiller fotball så enkelt er det.

  13. #13 kai says:
    May 28, 2009 at 10:59

    Må innrømme at Manchesters første 10 minutter var fantastiske. Jeg satt og ventet på et par i krysset fra Ronaldo og Rooney med påfølgende apatiske sør-europeere i gå-sakte-aksjon. Barca slapp unna med skrekken. Og så leker de forsyne meg ballen i mål på andre siden som om det er det enkleste i verden å lure unna verdens beste forsvarsrekke. Hvordan er det mulig da? Det er ikke sånn verden fungerer!

    Så er det nettopp denne magien dette hardtarbeidende kollegiet av noen ballvirtuoser står for. De får hvem som helst til å se ut som amatører. (Så har de ikke møtt Pool på en stund da. ((Host host kremt))

    Tusen takk til verdens beste fotballag gjennom tidene. Håper flere prøver å spille på samme måte fra nå.

  14. loollo: Jeg har ikke sett alle kampene til United i år, ei heller alle Barcelona sine. Men min mening er at United ble så rundspilt at de så dårligere ut enn de var. Barcelona løp mer enn jeg har sett de har gjort før, og vips så stemte pasningsspillet. Og når de får det til å fungere kan hvem som helst se ut som amatører. Jeg er totalt nøytral i denne diskusjonen, og jeg skriver bare sånn JEG ser det.

    Hans

  15. kai: Ja, etter første 10 var jeg sikker på seier til United, men må vel bare si at de ble rundspilt fra 1-0 og ut. Da så de rett og slett latterlig dårlige ut. Det var ikke fordi de hadde en dårlig dag, men fordi Barca rett og slett var fantastiske i går.

    Hans

  16. #16 Pål says:
    May 28, 2009 at 18:53

    Barca var gode ja, men så du hvor ofte united spillerne jogget etter da barca hadde ballen? Makan til kollektiv svikt defansivt. Eneste spiller jeg så i United som prøvde seg av å til å gå i kroppen på barca spilleren var Giggs, og da han gjorde det vant han noen baller og skapte et par sjanser. hadde united vært mer sugne kollektivt hadde kampbildet vært annerledes. dette var ikke i nærheten av den intensiteten vi er vant med å se i United. Barca vant fortjent, men er fortsatt sikker på at united i form hadde slått barca.

  17. Pål: Sånn jeg tolker kommentaren din mener du at United ikke orket eller hadde vilje. Og hvis det er sant så fortjener de ikke bedre. Hvem orker ikke å løpe i en CL-finale? Om United på sitte beste hadde slått Barca i går får vi aldri svar på. Det eneste som er sikkert er at Barca vant fullt fortjent.
    Hans

  18. #18 Var Barce spesielt gode? says:
    May 28, 2009 at 23:46

    Jeg har sett de fleste av kampene Barcelona har spilt i år. De har i all hovedsak vært svært imponerende. De har dominerte brorpartene av kampene de har spilt. De kampene de har fått størst problemer er 1. Når gode lag legger seg kompakt og svært langt bakpå. Som Chelsea 2. Når lag tørr å stå høyt og presser knallhard og 100%(Slik United gjorde i 10 min). Problemet med denne taktikken er at man ikke greier denne typen press i 90 minutter. Når United prøver å presse høyt, men ikke makter det mer enn 90%, greier Barcelona å få så høyt ballinehav at United må slite seg ut ved å løpe i mellom. Barcelona spiller alltid slik. I dette spillet er de best i verden. Jeg hadde trodd at United skulle legge seg bakpå og satse på lynraske kontringer med Ronaldo og co. Når de velger å stå høyt kan det ikke være noen overraskelse at de får problemer. Når det er sagt synes jeg faktisk at United greide å innha et betydelig ballinnhav. Har faktisk ikke sett Barcelona hatt så lav prosent posession i hele år prosentvis. (De hadde ca 55.) Jeg er faktisk (ikke ironi) imponert over at United greide å henge såpass med i banespillet, for med den taktikken United stilte med, kan det umulig ha vært noen overraskelse at de taper kampen.

  19. Var Barce spesielt gode?: Tydeligvis er stort sett alle United supportere overasket. Jeg hadde på forhånd ikke trodd de skulle tape, men når jeg så hvordan de gikk ut så var det ikke overaskende. Etter 10 minutter med høyt press og høyt tempo fra United var det slutt.

    Hans

  20. #20 Pål says:
    May 29, 2009 at 00:40

    Er enig med deg at united ikke fortjente bedre etter det de viste i går. Husk at united slo barcelona over 2 kamper i fjor, så blir useriøst å si at barcelona er united overlegne

  21. Pål: jeg syntes ikke det er useriøst å si at Barcelona var United overlegne i denne ENE kampen! Noe annet har jeg aldri sagt. Men i denne ENE kampen var Barca overlegne! De eneste som ikke ser det er United-supporterne…..

    Hans

  22. #22 Pål says:
    May 29, 2009 at 23:16

    men barcelona gjorde ikke united dårlige, united gjorde seg selv dålrig, å så hjelper det ikke akkurat at de møter et SÅ godt lag som barcelona når de spilte som de gjorde.
    ps: jeg liker pølser i pølsebrød bedre enn pølser i lomper

  23. 90% av de jeg har snakket med til nå sier at det var Barcelona som var så gode at de rett og slett fikk United til å se dårlige ut. Toppnivået til Barca er enormt, og de fikk ut det mot United. Vi kommer aldri til å bli enige her, men jeg vil også komme med en påstand til. Toppnivået til United er ikke så høyt som de andre topp 5 lagene i Europa. Det United er best på er stabiliteten. Altså er ikke United på sitt beste like bra som Barcelona på sitt beste. Sier ikke at United spilte noen kjempekamp på onsdag. Men de spilte ikke RÆVVA, slik det virker som du mener de gjorde. Er helt ufattelig at det ikke går an å innrømme at Barcelona bare var alt for gode for United på onsdag. Kan godt hende United hadde vært bedre enn Barca i 9 av 10 kamper, men det hadde ingen verdens ting å si på onsdag. På onsdag fikk Barca ut sitt beste, og da har rett og slett ikke United sjans.

    ps: jeg liker også pølser i brød bedre enn i lompe!
    pss: hvor kom den fra?

    Hans

  24. #24 Pål says:
    May 29, 2009 at 23:34

    neida :) er enig i at barcelona fortjente å vinne kampen, så der er vi enige. nå har jeg sett en del united kamper, og når du ser kampene de har spilt mot f.eks juventus (1999), chelsea (i år), roma!!!! (i fjor) barcelona (i fjor) og inter (i år) bare for å nevne noen, så ser du ganske lett at maksnivået til united er MYE høyere enn det de viste på onsdag. Men all ære til det barcelona viste på onsdag. hvis noen andre lag enn united skal vinne denne cupen, så er det barcelona. er jo bare å ta av seg hatten for fotballen de spiller

  25. Ja, vi nærmer oss å bli enige. Jeg sier ikke at maksnivået er dårlig. Jeg sier bare at det er et lite hakk dårligere enn f.eks Barcelona og et par av de andre engelske lagene. Dette gjelder i år. Maksnivået tidligere år husker jeg for lite til å kunne kommentere. Det jeg vil fram til er at det United vinner serien på i år, og kommer seg til en finale i CL på er stabilitet og bredde i stallen. Men vi er vel så enige vi får blitt nå tror jeg:P
    Foresten, fikk ikke noe svar på hvor den pølsekommentaren kom fra?;)

    Hans

  26. #26 Pål says:
    May 29, 2009 at 23:47

    hmmm… å holde nullen i 12 kamper på rad i verdens beste liga vil jeg si er det høyeste defansive nivået det går an å komme. du husker sikker også da united slo chelsea i år? vil påstå at det nivået united viste der, både defansivt og offensivt, er det mye høyere enn det både barca viste mot united i finalen eller det vi har sett av liverpool i slutten av sesongen. (hva skjer med benayon og kuyt??? de har jo blitt knallgode!) Så er selvfølgelig HELT uenig i at de har lavere maksnivå enn de beste i europa.
    men det som er bra med meningsutveksling, er at vi ikke trenger være enige :)

    når det gjelder pølsekommentaren så er jeg litt sulten, så det falt meg plutselig bare inn å skrive det jeg skrev :)

  27. Det defensive nivået til United er nok høyest i verden. Men det totale maksnivået er etter min mening ikke det. Jeg husker den Chelsea-kampen ja. Men jeg husker også United gikk på en smell mot Liverpool f.eks. Liverpool har vist et toppnivå i år som er veldig høyt, og jeg mener det kanskje også er bedre enn United sitt. Men Liverpool har manglet stabilitet.

    Forøvrig godt å få oppklaring i pølsesaken; )

    Hans

  28. #28 Pål says:
    May 30, 2009 at 00:02

    jaja.. gleder meg iallefall til neste sesong. nye muligheter! du har min medfølelse med newcastle. håper de kommer seg opp igjen så fort som mulig. klarer ikke å skjønne at et lag som newcastle med så mange gode spillere klarer å spille så statisk og merkelig som de gjorde denne sesongen.
    ha en god natt

Leave a Comment